Σε περιόδους κρίσης δεν μπορούμε να οδεύουμε στο αβέβαιο μέλλον χωρίς
προτεραιότητες.
Με την απλώς επίκληση της ανάπτυξης, ανάπτυξη δεν θα έλθει.
Με την απλώς επίκληση της ανάπτυξης, ανάπτυξη δεν θα έλθει.
Στόχος της Περιφέρειας Πελοποννήσου είναι να σταθεί αρωγός στις
υφιστάμενες επιχειρήσεις, οι οποίες αντιμετωπίζουν λόγω του τέλματος και
των αδιεξόδων του τραπεζικού συστήματος τον κίνδυνο του λουκέτου.
Μάλιστα, ο στόχος αυτός της Περιφέρειας Πελοποννήσου είναι μακράς πνοής.
Μπορεί η επιδότηση ενός επενδυτικού σχεδίου να είναι....
βοήθημα
ενδεχόμενης επιβίωσης, ωστόσο η πραγματική ανάγκη των μικρών και μεσαίων
επιχειρήσεων είναι η εξεύρεση ενός μόνιμου συμμάχου απέναντι στις
καθημερινές αντιξοότητες της κρίσης, η οποία θα διαρκέσει επί μακρόν. Αυτόν τον μόνιμο σύμμαχο θέλει να εξασφαλίσει η Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Επιδοτούμενα προγράμματα έχουν περάσει πολλά, κάποια είναι σε εξέλιξη
και άλλα βγαίνουν καθημερινά. Ωστόσο, οι ανάγκες της εποχής αλλάζουν.
Ενδεικτικό της μεταστροφής είναι και τα αποτελέσματα του νέου
επενδυτικού νόμου, ο οποίος είναι ανοικτός μέχρι τέλος Ιουνίου. Όλη τη
διάρκεια του 2011, μόλις 10 επενδυτικά σχέδια υποβλήθηκαν, ενώ για το
πρώτο εξάμηνο του 2012, τα επενδυτικά σχέδια αγγίζουν μόλις τα δύο,
γεγονός που οφείλεται στην αβεβαιότητα, αλλά και το κλείσιμο της
κάνουλας των χρηματοδοτήσεων από τα τραπεζικά ιδρύματα.
Στο πλαίσιο αυτό η Περιφέρεια μας εξ’αρχής διαχώρισε τη θέση της όταν
στις 28 Φεβρουαρίου 2012, στο ξενοδοχείο Caravel το Υπουργείο Ανάπτυξης
παρουσίασε ένα προσχέδιο προγράμματος επιδότησης μικρών επιχειρήσεων
και ζητήθηκε από τις Περιφέρειες να εκταμιευτούν πόροι από τα ΠΕΠ για
την εφαρμογή του. Το πρόγραμμα αφορούσε την επιδότηση επενδυτικών
σχεδίων από 40 έως 50% (ιδία συμμετοχή από 50 έως 40%) σε ορισμένους
κλάδους.
Όπως αναφέρεται και στη σχετική προδημοσίευση που ακολούθησε, οι
υπηρεσίες του Υπουργείου εμπιστεύονται την Περιφέρεια Πελοποννήσου να
διαχειριστεί η ίδια απευθείας τους πόρους ύψους 22,5 εκ ευρώ βάσει της
πρότασης που ήδη έχουμε καταθέσει και θα περιγράψουμε παρακάτω.
Οι λόγοι της διαφοροποίησης μας είναι συγκεκριμένοι:
Οι λόγοι της διαφοροποίησης μας είναι συγκεκριμένοι:
(1) Η εθνική στρατηγική ενίσχυσης μικρών επιχειρήσεων δεν μπορεί σε
καμία περίπτωση να στηρίζεται σε προγράμματα προεκλογικού τύπου. Η
βιωσιμότητα των μικρών επιχειρήσεων σήμερα αποτελεί πολύ σοβαρή υπόθεση
και όφειλε η πολιτεία να αξιοποιήσει τους πόρους του ΕΣΠΑ πολύ νωρίτερα
με στοχευμένες και αποτελεσματικές δράσεις και όχι με πρόχειρες
προδημοσιεύσεις λίγες μέρες πριν τις εκλογές που δεν δεσμεύουν καν την
επόμενη πολιτική ηγεσία.
(2) Τα παραδοσιακά προγράμματα επιδοτήσεων ουδέποτε βοήθησαν
ουσιαστικά τις μικρές επιχειρήσεις στη χώρα ακόμα και σε περιόδους
υψηλής ανάπτυξης. Πολύ περισσότερο δε, σήμερα που διανύουμε περίοδο
εντεινόμενης ύφεσης. Οι μικρές επιχειρήσεις σήμερα δεν αναζητούν
επενδυτικά κεφάλαια και δεν διαθέτουν το 40 ή το 50% της ιδίας
συμμετοχής που προβλέπει το πρόγραμμα του Υπουργείου. Αυτό που αναζητούν
είναι άμεση ρευστότητα, φθηνά κεφάλαια, και κυρίως κεφάλαια κίνησης.
(3) Οι πολιτικές ενίσχυσης μικρών επιχειρήσεων οφείλουν να
στηρίζονται περισσότερο σε τοπικές και περιφερειακές ανάγκες και
προτεραιότητες παρά σε οριζόντιες εθνικές στρατηγικές. Ιδιαίτερα η
τελευταία διετία έδειξε ότι τα προγράμματα που σχεδιάστηκαν σε κεντρικό
επίπεδο απέτυχαν παταγωδώς. Ακόμα και εκείνα τα προγράμματα που
αφορούσαν σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία όπως εγγυήσεις και μικροδάνεια
κόλλησαν, όχι λόγω της κρίσης αλλά λόγω κυρίως προβληματικού σχεδιασμού
και αστοχιών. Θυμίζουμε ότι πάνω από 600 εκ ευρώ βρίσκονται
«σταθμευμένα» στα ταμεία ΕΤΕΑΝ και Jeremie αδυνατώντας να φτάσουν στη
πραγματική οικονομία. Σημειώνουμε εδώ ότι η Περιφέρεια έχει καταθέσει
συγκεκριμένες προτάσεις και για την αξιοποίηση των πόρων αυτών.
(4) Κάναμε λόγο παραπάνω για προεκλογική αστοχία. Στην πραγματικότητα εντούτοις, πρόκειται για επικοινωνιακό πυροτέχνημα.
Και τούτο γίνεται σαφές από την πρώτη κιόλας σελίδα, όπου ρητά
αναφέρεται με έντονη υπογραμμισμένη γραφή ότι «η ημερομηνία
προδημοσίευσης της παρούσας δεν αποτελεί ημερομηνία έναρξης
επιλεξιμότητας δαπανών» ενώ είναι γνωστό ότι η προδημοσίευση κατά την
κοινή πρακτική εξυπηρετεί ακριβώς το στόχο της νωρίτερης από την
δημοσίευση ημερομηνίας έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών.
Είναι επίσης σαφές ότι η προχειρότητα του σχεδιασμού έγκειται και στην απουσία του οποιουδήποτε χρονοδιαγράμματος. Αναφέρεται συγκεκριμένα: «Η ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων/ επενδυτικών προτάσεων καθώς και η ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών θα καθοριστούν με Κοινή Υπουργική Απόφαση και θα ανακοινωθεί σε μεταγενέστερο χρόνο».
Τέλος, η συγκεκριμένη προδημοσίευση κάνει ιδιαίτερη μνεία στο ΕΤΕΑΝ, ωσάν το Ταμείο αυτό να έχει ήδη δοκιμαστεί και λειτουργήσει, ενώ παραμένει παντελώς ανενεργό, παρά τις πολύκροτες εξαγγελίες.
Είναι επίσης σαφές ότι η προχειρότητα του σχεδιασμού έγκειται και στην απουσία του οποιουδήποτε χρονοδιαγράμματος. Αναφέρεται συγκεκριμένα: «Η ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων/ επενδυτικών προτάσεων καθώς και η ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών θα καθοριστούν με Κοινή Υπουργική Απόφαση και θα ανακοινωθεί σε μεταγενέστερο χρόνο».
Τέλος, η συγκεκριμένη προδημοσίευση κάνει ιδιαίτερη μνεία στο ΕΤΕΑΝ, ωσάν το Ταμείο αυτό να έχει ήδη δοκιμαστεί και λειτουργήσει, ενώ παραμένει παντελώς ανενεργό, παρά τις πολύκροτες εξαγγελίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιο σας πάντα με κόσμιο τρόπο, χωρίς κακές κουβεντούλες, γιατί θα σας μαλώσω.....
Αν βρίζετε ή είστε νευρασθενικοί αφήστε το καλύτερα!!
Ότι γράψτε τσάμπα ο κόπος, δεν πρόκειται να δημοσιευτεί. Όλα θα περνούν από έλεγχο....
"ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ"